Nieuws

augustus 10 2020

Corona: Crisis of Cashen?

Dat Covid 19 (ofwel het Corona-virus) effect gaat hebben op de wereldeconomie is evident. De horeca, kappers, standbouwers, luchtvaart, en nog vele andere branches en beroepsgroepen hebben al te maken met verregaande gevolgen die voortgekomen zijn uit de besluiten van de overheden. Uitdrukkingen als โ€˜โ€™Slimme Lockdownโ€™โ€™, โ€˜โ€™Eenzaamheidsvirusโ€™โ€™ en โ€˜โ€™1,5 meter-samenlevingโ€™โ€™ waren onbekend in januari van dit jaar, maar kunnen we nu al bijna niet meer horen.

Wat daarop volgde waren de ronkende krantenkoppen:

Als recyclingbedrijf binnen de metaal- en elektronicasector hebben we de luxe dat ons klantenbestand zeer divers is. Er zijn altijd sectoren die minder goed gaan, en er zijn sectoren die het extra druk hebben. Op het moment dat de vakantie naar Spanje niet meer doorgaat, vinden mensen het leuk om thuis wat aan de tuin te doen. Daarom hebben de bouwmarkten het drukker dan ooit.

Daar tegenover staat bijvoorbeeld de trend om meer thuis te werken. U hoeft geen econoom te zijn om te begrijpen dat dit iets doet met de verkopen van nieuwe autoโ€™s. Ook het aantal reparaties aan autoโ€™s zijn uiteraard een stuk minder. Is dit een tijdelijke trend, of gaat de huidige situatie onze visie op transport en vervoer blijvend veranderen?

Onze handel lijkt voor de gewone man een abstract gebeuren wat zich achter de schermen afspeelt. Dit is niet correct. U bent ook een schakel in dit hele gebeuren. Als u een fiets koopt, koopt u een product wat samengesteld is uit tientallen metaalsoorten. Deze zijn allen onderhevig aan de wereldwijde koersen van vraag en aanbod. U gooit tegelijkertijd uw oude fiets in de schrootbak. Die gaat vervolgens weer via de verwerkers en smelters terug het proces in.

Wij leveren de door u ingeleverde metalen en elektronica bij exporteurs en smeltfabrieken. Ook hier zijn de verhalen divers. We horen van aluminiumsmelters die enorme voorraden hebben , omdat de auto-industrie geen nieuw aluminiummeer afneemt. De vraag neemt dus af, en het aanbod neemt toe. Dit doet logischerwijs wat met de opbrengstprijzen voor diverse aluminiumsoorten. We horen ook van overheden die grote infraprojecten in de wegenbouw en in de telecom naar willen halen . Ook de hele energietransitie, die al jaren geleden ingezet is, lijkt versneld plaats te vinden.

Voor de energietransitie zijn veel metalen nodig. Niet alleen qua hoeveelheden, maar ook qua soorten. De metaalrecycling heeft de kennis van de materialen. Mijnbouw raakt uit, circulaire economie wint aan populariteit.

We kopen ook elektronicaschroot in. Het voornaamste bestandsdeel hierin is goud. Ook zilver, palladium en platina worden uit dit type schroot gehaald door de smelter. Doordat de aandelenbeurzen flinke klappen hebben opgelopen, vluchten veel beleggers naar edelmetalen. Ook de spaarrente is tegenwoordig negatief, dus geld op de bank is voor steeds minder mensen een doel.

Aan het eind van deze maand eindigt het 2e kwartaal van 2020. Dit is een moment voor veel multinationals, raming bureaus en economen om een uitspraak te gaan doen over de verwachtingen. Deze lijken niet rooskleurig over de hele linie. Al zullen de verschillen per branche/sector erg uiteen lopen.

Wat betekent dit voor de recyclingbranche? Wij verwachten een aanhoudend goede vraag naar koper en nikkel. Aluminium blijft lastig, omdat er wereldwijd grote voorraden liggen, en de vraag naar aluminiumschroot zwak blijft. Goud (en in het kielzog zilver) is aan een opwaartse rally bezig. Overheden en beleggers houden fysieke voorraden goud aan. Daarnaast kent het ook industriele toepassingen.

Wat betekent dit voor u? Dat het scheiden en apart inleveren van oude metalen en oude elektronica nog interessanter wordt. U deed dat al vanuit milieuoogpunt, maar het zou goed kunnen dat de opbrengst die u bij ons krijgt de komende tijd zomaar 10-15% hoger ligt. Vindt u het scheiden en sorteren te bewerkelijk? Dan doen wij dat voor u.
Bel me gerust voor een goed gesprek over de handel, of een concrete aanbieding voor uw materiaal.

Deel dit artikel op

Geschreven door
Jan-Willem Dekker
janwillem@vanpeltrecycling.nl
+31 (0)85 48 943 30
Image