Image

Bij Van Pelt Recycling staan samenwerking, innovatie en duurzaamheid centraal. René, onze Manager Inkoop, is sinds 2013 een waardevol lid van ons team. Met een scherp oog voor materiaaldetails, het realiseren van de juiste inkoopprijzen en zijn passie voor klantcontact draagt hij dagelijks bij aan het verbeteren van de klantervaring in de inkooploods. Benieuwd naar hoe zijn werkdag eruitziet en welke ervaringen hij opdoet?
Lees verder en ontdek wat het voor René betekent om deel uit te maken van het team.

Al 11 jaar trots onderdeel van Van Pelt Recycling

“Sinds 2013 ben ik met veel plezier werkzaam bij Van Pelt Recycling. Eigenlijk ben ik hier via een omweg terechtgekomen: een vriend raadde mij destijds aan om te solliciteren. Het team en de warme sfeer spraken meteen aan en al snel voelde ik me hier helemaal thuis. Oorspronkelijk was het mijn plan bij Defensie te gaan, maar ik ervoer al snel dat Van Pelt me elke dag nieuwe uitdagingen en ervaringen biedt. Ik was vastbesloten te blijven.”

Logistieke planning op de werkplaats

"Het streven naar een optimaal logistieke doorloop is essentieel in mijn werkzaamheden. Als manager inkoop ben ik eigenlijk altijd op de werf te vinden en houd ik nauwlettend de planning in de gaten, met speciale aandacht voor de afstemming van grote binnenkomende transporten. Ik vraag aan andere afdelingen welke materialen en elektronica worden verwacht, zodat ik kan inschatten wanneer de werkplaats schoon en opgeruimd moet zijn na eerdere verwerkingen. Door mijn ervaring weet ik relatief goed wanneer ik welke ladingen op welk moment kan verwachten en wat de geschatte hoeveelheid is. Klein zakelijke ladingen, zoals metaalafval van bouwvakkers, loodgieters en dakdekkers komen vaak aan het einde van de werkdag langs. Timing blijft essentieel, zodat alle type ladingen efficiënt ingekocht kunnen worden.

Terwijl ik hieraan werk begeleid ik collega’s op het gebied van kwaliteit, materiaalkeuze en waardebepaling, zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen en zich blijven ontwikkelen.”

Image

Een gemiddelde werkdag, die bestaat eigenlijk niet

“Geen dag is hetzelfde. Hoewel er bepaalde routines zijn, verloopt het proces op de werf – voor zowel particulieren als kleine en grote bedrijven – veelal op dezelfde manier: materialen worden ingeleverd in de Drive-Thru, gewogen, waarna ik de prijs bepaal en de materialen doorstromen naar het sorteerproces. Dit varieert van kleine tot grote partijen en vereist flink wat nauwkeurigheid. En dan is er ondertussen ook nog klantcontact.”

Klantcontact als belangrijk onderdeel van het inkoopproces

“De manier van contact met klanten is misschien wel de belangrijkste schakel in het proces. Sommige klanten hebben veel vragen over de waarde, het proces of het type materiaal, terwijl anderen snel willen handelen. Er zijn ook klanten die hun verhalen waarom ze iets komen brengen graag delen, bijvoorbeeld bij het inleveren van een erfstuk of bij een aanhangwagen vol spullen van een huisverbouwing. Het geeft me veel voldoening om hen goed te informeren en met volledige aandacht naar hun verhaal te luisteren. Ze waarderen dit echt en ik ben blij hen te kunnen ontzorgen tijdens het inleveren.”

De terugkerende uitdaging

"Zoals ik eerder zei, is geen dag hetzelfde. Dat geldt ook voor de vragen en verwachtingen van klanten. Een belangrijke uitdaging is om ze goed te informeren over hoe materiaal het beste aangeleverd kan worden en wat de waarde ervan is. Veel klanten zijn blij verrast met de opbrengstwaarde, vooral wanneer ze begrijpen hoe ons proces werkt en welke factoren de waarde bepalen. Soms vraagt dit om wat extra uitleg, maar het is altijd mooi om te zien hoe transparantie en een goed gesprek bijdragen aan een positieve klantbeleving."

Aanpak van zo’n uitdaging

“Hoe pak ik dit aan? Ik gebruik natuurlijk altijd mijn kennis en leg stap voor stap uit welke impact het inleveren van materialen heeft. Bij een smartphone bijvoorbeeld, vertel ik dat Van Pelt de data zorgvuldig verwijderd. Klanten waarderen achtergrondinformatie eigenlijk altijd en vinden het geruststellend om te weten wat er met hun gegevens gebeurt. Wanneer ik uitleg dat onze bedrijfsprocessen volledig gecertificeerd zijn en we daarmee de veiligheid en verantwoorde uitvoering van het proces garanderen, verdwijnt de vraag over de ‘waarde’ vaak vanzelf. Klanten begrijpen dan dat de waarde van het materiaal verder gaat dan alleen de opbrengst. Het draait ook om duurzaamheid en een veilige, zorgvuldige verwerking.
Welke vraag het ook is, ik neem altijd de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat klanten de Drive-Thru met een glimlach verlaten. Je hebt maar één kans om een goede indruk te maken en die grijp ik altijd met beide handen aan.”

Aan de slag bij Van Pelt Recycling

“Wat mij vooral motiveert is wanneer ik terugkijk op de afgelopen twaalf jaar. Het maakt me trots wat we samen als team hebben bereikt. Door mee te werken aan het optimaliseren van processen hebben we niet alleen het aantal klanten verhoogd, maar ook de kwaliteit verbeterd. Waar we vroeger 10 klanten per dag hadden, bedienen we nu dagelijks tussen de 80 en 100. De werkomgeving kenmerkt zich daarom ook door haar ongekende betrokkenheid en enthousiasme, waar iedereen naar elkaar omkijkt. Dit maakt het mogelijk om gezamenlijk met plezier aan hetzelfde doel te blijven werken.”
Welke vraag het ook is, ik neem altijd de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat klanten de Drive-Thru met een glimlach verlaten. Je hebt maar één kans om een goede indruk te maken en die grijp ik altijd met beide handen aan.”